3-D-middagen

Waar staat 3-D voor?

Onze 3-D-middagen staan voor dienen, denken en doen. Hart, hoofd en handen dus!
Hart staat voor betrokkenheid, passie, motivatie, bezieling, beleving, enthousiasme, kiezen,  vertrouwen en volharden.
Hoofd staat voor kennis, inzicht, begrip, betekenis, bewustwording en reflecteren.
Handen staat voor toepassen, uitvoeren, concreet maken, aan de slag gaan, in de praktijk brengen, oefenen en doen.
 

Doel van de middagen

Wij organiseren de 3-D-middagen omdat het op school niet slechts gaat om leren met je hoofd. Juist het 'leren door te doen' is net zo belangrijk (handen)! Eigenschappen als nieuwsgierigheid, je verwonderen, fantasie, vragen stellen, kritisch zijn, onderzoeken en maken of verbeteren komen hierbij om de hoek kijken.
Daarbij is het belangrijk dat we met ons onderwijs allereerst bij het gevoelsleven van het kind aansluiten. Dat gebeurt als het kind voor iets ‘warm’ kan lopen, er enthousiast voor wordt. Dat creëert betrokkenheid, enthousiasme en zelfvertrouwen. (hart)
Op de 3-D-middagen worden fantasie en voorstellingsvermogen gestimuleerd. Ook de manier van denken en willen worden aangesproken. We spreken hoofd, hart en handen aan. Elk kind heeft de aanleg om origineel, creatief en probleemoplossend te denken en te doen.
We organiseren workshops voor de leerlingen waaruit zij zelf mogen kiezen. In de workshop proberen we een zo breed mogelijk aanbod te bieden uit beeldende vorming, sport en techniek.
 

Voorbeelden

Zo zijn er workshops metaal  (sieraden maken) en hout (vogelhuisje), de keuken ( gerechten maken), tafeltennis, schoonschrijven, waterraket maken (techniek), scheikundelaboratorium, bibber-robotbeestje maken, elektriciteit etc.