De zorg op groepsniveau
De leerkracht is de eerstverantwoordelijke voor het volgen van de ontwikkeling en de leervorderingen van de leerlingen. Problemen worden tijdig gesignaleerd door de leervorderingen systematisch te volgen en door het gedrag en de werkhouding te observeren. Tijdens de periodieke groeps- en leerlingenbespreking vindt er overleg plaats met de intern begeleider. Tijdens dit overleg worden onder andere de ontwikkeling en de leervorderingen besproken. Dit gebeurt aan de hand van observatiegegevens van de leerkracht en de toetsresultaten. Wanneer er afspraken gemaakt worden over hulp/begeleiding in of buiten de groep, dan is de leerkracht verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Tijdens dit overleg wordt er ook besproken voor welke leerlingen hulp van buiten de school noodzakelijk is.De zorg op schoolniveau
Op schoolniveau is de intern begeleider de centrale persoon die alle zaken met betrekking tot de leerlingenzorg in de school aanstuurt. Taken die hierbij behoren, zijn o.a. het houden van groeps- en leerlingenbesprekingen, het evalueren van opbrengsten, het houden van oudergesprekken, het inbrengen van zorgzaken op onder- en bovenbouwvergaderingen. Verder heeft de intern begeleidster een stimulerende rol richting collega‘s waar het gaat om alle zorgzaken rond leerlingen.De zorg op bovenschools niveau
Ook hierbij is de intern begeleider de centrale persoon. Dit betreft met name de contacten met de verschillende externe personen en instanties die betrokken zijn bij de hulp/begeleiding van zorgleerlingen, zoals de ambulante begeleiders vanuit het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs, de orthopedagogen en psychologen van Driestar Educatief, de schoolmaatschappelijk werker en de contactpersonen vanuit diverse hulpverleningsinstanties waar leerlingen naar verwezen worden voor onderzoek en behandeling.Voor verdere informatie verwijzen we naar onze schoolgids.