Identiteit

Elk kind is meer dan welkom op de Koningin Wilhelminaschool. Op onze beurt bieden wij een uitdagende en veilige leeromgeving waarin uw kind zich volledig kan ontwikkelen. De sfeer in de school tekent zich door rust, regelmaat en persoonlijke aandacht voor elk kind. De Koningin Wilhelminaschool is een christelijke school op reformatorische grondslag. De Bijbel is de bron en het fundament van onze levensbeschouwing, opvoeding en onderwijs. Uw kind komt hiermee op de Koningin Wilhelminaschool op een inspirerende en veelzijdige manier in aanraking. Op weg naar hun veilige plek in een geseculariseerde samenleving. We maken hen weerbaar, zodat ze straks voluit kunnen leven als christenen door te Dienen, Denken en Doen. Het hieraan actief meedoen en respecteren van onze grondslag is een keuze die wij u als ouder vragen te maken en te delen met uw kind.

Onze identiteit is elke dag merkbaar, zowel in de school als daarbuiten. Het spreken, doen en laten van leerkrachten en leerlingen is naar het Woord, de Bijbel. Dit geldt uiteraard voor de pedagogische en didactische aanpak, ofwel de manier waarop wij lesgeven op de Koningin Wilhelminaschool. Evenzogoed geldt dit voor de organisatorische en inhoudelijke aspecten van ons onderwijs. In al deze zaken dienen we ons bewust te zijn van de gegeven opdracht vanuit Gods Woord. Wij willen een school zijn waar ieder die bewust christen is zich gekend en herkend weet. Aan het actief uitdragen van de Bijbelse boodschap hechten we het grootste belang.

Onze christelijke school staat midden in de samenleving. Het overdragen van de christelijke cultuur is van belang. Dit betekent het aan kinderen doorgeven van opvattingen, waarden en normen, kennis en vaardigheden, inzichten en houdingen, die hun norm vinden in Gods Woord. Deze overdracht vindt plaats in een samenleving die zich in haar denken en beleven heeft onttrokken aan God en Zijn Woord. De school zal daarom, naast het gezin en de kerk, een veilig en beschermend karakter moeten dragen.

Identificatiefiguren met een voorbeeldfunctie
Onze leerkrachten beschouwen wij als identificatiefiguren die een voorbeeldfunctie vervullen. Niet alleen het doorgeven, maar ook het voorleven van waarden en normen is van groot belang. Elke leerkracht dient kinderen te zien als door God geschapen met verscheidenheid van gaven en mogelijkheden. Zijn/haar taak is het om met liefde en geduld het kind elke dag te (be)geleiden.

Aandacht voor gaven van hoofd, hart en handen
De (leerstof)keuzes binnen alle vak- en vormingsgebieden worden bepaald door de christelijke identiteit, de ontwikkelingsfase van het kind en de gegeven kerndoelen voor het basisonderwijs. Onze school besteedt aandacht aan alle gaven van het kind. Het gaat in ons onderwijs niet slechts om het overdragen van kennis en de gaven van het hoofd. Ook dient er ruimte te zijn voor het beleven en ervaren van de andere gebieden van ons mens zijn, de gaven van hart en handen.

De kern van onze identiteit ligt in het omgaan met de Bijbel en de Bijbelse waarden. In onze vertellingen richten we ons actief op het volgende, afhankelijk van het Bijbelgedeelte dat aan de orde is en van de leeftijd van de kinderen:

  • We betrekken kinderen bij het Woord als de bron van onze kennis over God en wijzen hen op de zin en bestemming van ons leven.
  • We wijzen kinderen op de kloof die er is tussen God en mensen door de zonde.
  • We wijzen op het offer van Jezus Christus uit genade, dat de kloof overbrugt.
  • We benadrukken dat er een keuze nodig is, want er zijn twee wegen: de brede en de smalle weg. Deze keuze wordt gewerkt door waarachtige bekering.
  • We dragen uit, dat de nodiging om tot Christus te komen tot iedereen komt.
  • We geven aan dat het leven met Christus verandering vraagt van je leven. In Hem is hèt Leven!
  • We vertellen dat het leven met Christus consequenties heeft ín en ná dit leven – we leggen het verband met praktisch christelijk leven van de kinderen.
  • We vragen eerbied voor God.
  • We roepen op tot dankbaarheid voor Gods genade en voor Zijn weldaden, ook met betrekking tot de gaven en talenten die we ontvingen.
  • God vraagt van ons de naaste lief te hebben als onszelf. Dat betekent dat we respectvol in gedrag en gesprek met opvoeders en leerlingen omgaan. We verwachten dit van alle betrokkenen bij de school.
Inspirerend door christelijke waarden en tradities

De Unicoz
onderwijsgroep

De Unicoz onderwijsgroep is de grootste onderwijsorganisatie in Zoetermeer en omstreken. De Unicoz onderwijsgroep bestaat uit voortgezet en primair onderwijs. Met in totaal 23 basisscholen, waarvan 11 katholiek, 10 christelijk.
(waaronder één reformatorisch), één interconfessioneel en één voor speciaal basisonderwijs.

Het voortgezet onderwijs bestaat uit het Oranje Nassau College Clauslaan en het Oranje Nassau College Parkdreef. Op het ONC Clauslaan zijn de opleidingen basis, kader, mavo en mbo (niveau 2) gevestigd en op ONC Parkdreef mavo, havo, atheneum en gymnasium.

Inspirerend uitgangspunt

De Unicoz onderwijsgroep laat zich inspireren door de Bijbel, door Jezus van Nazareth en de daarbij horende christelijke waarden en tradities. Vanuit het evangelie is een houding van verwondering een belangrijke basis voor religiositeit.

Staan voor onze idealen

We staan voor een zelfbewust zoeken naar inspirerend onderwijs; naar wat er toe doet. We willen de kinderen overbrengen dat het leven ondanks zijn zorgmomenten ten volle waard is om geleefd te worden. We staan voor onze idealen en komen er volmondig voor uit. We willen met trots spreken over onze eigen onderwijsorganisatie en willen ons graag hierop laten aanspreken.

Doelstelling

De Unicoz onderwijsgroep stelt zijn scholen in staat en motiveert hen het beste onderwijs te geven voor ieder kind. Dit onderwijs moet er voor zorgen dat iedere leerling optimaal toegerust op het gebied van kennis en vaardigheden van school komt. Voorbode voor een succesvolle deelname aan het vervolgonderwijs en de maatschappij. Binnen Unicoz handelen wij vanuit de volgende kernwaarden: uniciteit, inspiratie, openheid en solidariteit.

Meer weten?
Ga voor meer informatie over Unicoz naar www.unicoz.nl.
Kind(eren) aanmelden

Aanvragen kennis­­makings­gesprek

Aanvragen
Medezeggenschapsraad

MR

Onze MR is veelzijdig actief

De medezeggenschapsraad denkt en beslist mee over schoolzaken. Zij levert daarmee een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs op school.

Overleg over belangrijke zaken
De medezeggenschapsraad vergadert regelmatig, ongeveer eens in de twee maanden. Daarbij is ook de personeelsgeleding van de MR vertegenwoordigd. Zo nodig, is er telkens overleg met de directie van de school. Dit overleg gaat over zaken zoals de identiteit van de school, de kwaliteit van het onderwijs, de begroting van de school, het vaststellen van vakanties en vrije dagen, et cetera.

  • De MR wil de openheid en onderling overleg in de school bevorderen, zowel richting team als ouders en andere belanghebbenden.
  • Regelmatig informeert de MR alle betrokkenen bij school schriftelijk over zijn werkzaamheden door het toesturen van de notulen van de vergadering en een jaarverslag.
Oudergeleding

Mw. M. Konijn – Spaans (voorzitter) 
(e-mail: mr@wilhelmina.unicoz.nl )
Mw. H. Schra
Dhr. J. Koole

Personeelsgeleding

Mw. S. Den Besten-van den Broek
Dhr. G. Bulten
Mw. S. den Hertog – de Vries